Evaluering

Her finder du lidt eksempler på, hvordan du kan evaluere i det fri.
Gæt den andens læring
Alle elever tænker på en ting, som de har lært i løbet af dagen. De stiller sig over for hinanden på to rækker.
Den ene elev stiller spørgsmål og prøver at gætte, hvad eleven overfor har lært. Den anden må kun svare ja/nej.
Når svaret er gættet, jubler spørgeren. De udspurgte uddyber deres læring på 1 min. Derefter byttes der roller.
Sandt eller falsk
Eleverne står på en lang række, evt. på et reb der er lagt ud på jorden.
10-15 meter på hver side af rækken/rebet lægges noget grønt på den ene side og noget rødt på den anden side. Grøn markere sandt, rød markere falsk.
Læreren siger et falsk eller sandt udsagn, om det emne, der er arbejdet med. For eksempel kan udsagnet lyde, at sollys er vigtigt for planternes fotosyntese.
Hvis eleverne mener at udsagnet er sandt, skal eleverne løbe til den grønne markering. Hvis eleverne mener, at udsagnet er falsk, skal eleverne løbe til den røde markering.
Hånden rundt
To og to eller i grupper evaluerer eleverne dagens aktiviteter ved at stille fem spørgsmål symboliseret ved håndens fem fingre.
- Tommelfinger: Hvad var godt?
- Pengefinger: En ting jeg har lært.
- Langfinger: Hvad var dårligt/kan gøres anderledes?
- Ringfinger: Hvad brænder du for/har følt?
- Lillefinger: Hvad var der for lidt af?
Taleknuden
Enderne af et reb bindes sammen og danner en knude. Knuden sendes rundt i rebcirklen.
Underviseren stiller et spørgsmål. Eksempelvis om evaluering eller fagligt indhold.
Den, der stopper og tager knuden, har taletiden, uden at andre må tale. Taletiden står på, indtil knuden igen sendes videre, og man kan tage flere bud på samme spørgsmål eller der stilles et nyt spørgsmål.
Få mere inspiration til uderumsledelse med DGI’s læringskort.
Sidst opdateret
16.06.2021
Ansvarlig redaktør